Mazda MX-6 Forum banner
21 - 39 of 71 Posts
Discussion starter · #23 ·
Interessante vondst.

Ik wist niet dat die motor bestond.

Hoi chef, ik heb die schroothoop weer bezocht, maar had geen tijd om hier te antwoorden.
Ik zat fout over R2 turbo, dat waren RT- en RF-motoren.
Nu heb ik info nodig over RF-motor max vermogen, koppel etc en past deze op een Mazda B2200.

Discussion starter · #25 ·
Welke versie van de RF? D.w.z. jaar?

Ik neem aan dat je het hebt over het indirecte injectietype, niet over degene die terrawombat heeft ontdekt. In dat geval was er de niet-turbo RF, niet-intercooled turbo en intercooled turbo versie.

Onderweg is Mazda overgestapt van mechanische injectiepomp naar pompen met de elektronische spill valve. Ik denk dat het midden jaren 90 was, en hiervoor heb je alle sensoren en de ECU nodig om het te laten werken.

Allemaal verkocht in de jaren 90 in verschillende modellen B2000, Bongos en Suzuki Vitara/Escudo modellen.

Fysieke montage zou vrijwel hetzelfde moeten zijn, afgezien van een paar draden en kleine items.

Discussion starter · #27 ·
In dat geval is hij waarschijnlijk zeer vergelijkbaar met de motor die in mijn 626 diesel zit; 49kW en 127NM. Het is een niet-turbo met een mechanische IP.
Om de zaken in perspectief te plaatsen, hij gaat ongeveer even goed als een 1.6 benzine uit dezelfde ontwerp leeftijd, maar je hoeft hem niet zo hard te toeren en het brandstofverbruik is ongeveer 2/3.

49 kW en 127 Nm, maar vermeld ook het toerentalbereik. Wordt het een bolt-on swap voor mijn Mazda? Vertel me ook hoeveel km hij per liter doet.

Discussion starter · #29 ·
Het varieert afhankelijk van de brandstofcurve van de injectiepomp.

De mijne is een vroeg model en het koppel ligt bij 2000 tpm, maar in latere modellen werd het verhoogd tot 2750 tpm en de gearing werd aangepast.
Het vermogen ligt theoretisch bij 4000 tpm, maar ik heb mijn motor nog nooit zo hoog laten draaien.

Of het een bolt-in swap wordt, hangt af van welke motor er nu in uw B2200 zit, is het een R2 of een F2 (d.w.z. diesel of benzine) Als u een R2 vervangt, moet het een drop-in vervanging zijn. Als u van benzine overstapt, moet u een paar dingen veranderen, zoals de versnellingsbak.

Mijn grondig versleten motor geeft me ongeveer 6L/100Km op de snelweg en 7L/100 in de stad. Ik heb gehoord dat andere mensen het beter doen dan ik.....kan ook de manier zijn waarop ik rijd!

Het had R2 onder de motorkap, maar het werd vervangen door een Toyota 3sfe, maar ik ben niet tevreden met het brandstofverbruik. Ik haal 8 tot 10 km/l. Toen ik mijn Mazda kocht, reed ik geen R2 omdat deze in de slechtste staat verkeerde. Tegenwoordig staat de markt vol met Mazda-motoren zoals S2, R2, RF en RT, alle onderdelen zijn hier verkrijgbaar. Wat moet ik nu wisselen, R2 of RF? Vertel me ook het brandstofverbruik van R2.

Discussion starter · #31 ·
Ik weet niet zeker hoe het zit met het brandstofverbruik van de R2, aangezien ik nog nooit een voertuig met een dergelijke motor heb gehad. Ik zou iets vergelijkbaars als de RF verwachten.
De RF-turbo lijkt een beter brandstofverbruik te hebben dan beide en wat meer vermogen, dus dat zou een betere keuze zijn als je de moeite neemt om de motor te verwisselen.

Ik wil ook RF T kopen, maar ik ben een beetje bang voor de interne conditie van de turbo. Ik bedoel, het is geluk dat ik een betere turbo of een versleten turbo zou kunnen krijgen.
R2. RF en RFT hebben allemaal dezelfde motorprijzen, zelfs als hun conditie er goed uitziet, maar wie weet wat erin zit.

Alle motoren zijn black top, maar is het mogelijk om te weten of het vroege of late modellen zijn?
Nog een vraag: delen R2 en RF dezelfde drijfstangen en krukas?

Leg ook de positie van de thermostaatklep uit. Ik kan het niet herkennen in je vorige berichten op pagina 1. Markeer het met een rode cirkel.

Discussion starter · #33 ·
Ja, dit is altijd het risico bij het kopen van gebruikte motoren.

RF & R2 hebben een verschillende slag, dus gebruiken verschillende drijfstangen en krukassen.

Het is moeilijk voor mij om die bewerking nu toe te voegen, maar op de foto die de R2 van de alternatorzijde laat zien, kun je de thermostaathuis zien uitsteken voor de distributieketting.

Latere modellen hebben het in de buurt van injector #1.

Of de motor versleten is of niet, heeft minder te maken met de leeftijd en meer met hoe goed hij is behandeld.

Je kunt een idee krijgen van hoe versleten een turbo is door zijdelingse speling van de as.
Ik weet dat de HT10-9 hard werkt op deze motoren, dus zal slijten op modellen met een hoge kilometerstand.
De schoepen mogen de behuizing niet raken, en zoek ook naar sporen van olie in de compressor- en uitlaatbehuizingen.

De foto's van de mijne tonen geen olie, maar het had wel veel speling op de as - nog steeds bruikbaar maar versleten.
Je kunt revisiesets voor ze kopen, maar ze kunnen moeilijk te vinden zijn.

Discussion starter · #36 ·
De cijfers voor de Mazda-versies zijn geloofwaardig en lijken op die welke ik eerder voor de R2 heb gezien.
De Kia-versies lijken te zijn teruggetuned in vergelijking met de Mazda, dit zou te maken kunnen hebben met de emissienormen van de plaatsen waar ze verkocht zouden worden.

De latere R2-motor had ook een elektronische spill valve in de IP, dit zou de manier kunnen zijn waarop Mazda in staat was om redelijk vermogen te krijgen en toch aan de emissienormen van die tijd te voldoen. Ik weet niet of de Kia-versie van de motor een IP met een elektronisch gestuurde spill valve gebruikte of dat deze 100% mechanisch was.

De injectoren in een dieselmotor zoals deze hebben niets te maken met hoeveel vermogen er wordt geproduceerd. De meeste variaties zullen te maken hebben met de brandstofcurve en timing van de injectiepomp en een klein beetje met de kleptiming.

Vandaag was ik op de markt en ik kocht een Mazda R2.
RF en RT waren beschikbaar, maar ik besloot R2 te kopen, er waren ook wat zilveren toppen, maar niet in goede staat.
Het is een vroege modelmotor en in goede staat.
Chef, vertel me alsjeblieft waar het motornummer op het blok staat en R2 staat duidelijk op de plastic voorklep.
Het is hier middernacht, dus ik kan geen foto's maken, ik zal ze morgen plaatsen

Discussion starter · #38 ·
moet onder #1 injector staan

Hier zijn de foto's
Het is vies, maar de interne conditie is uitstekend en de compressie is getest

Image
Dat is een interessant inlaatspruitstuk.

21 - 39 of 71 Posts